Stort til lykke: Arne Haugen Sørensen fylder 90

27. april 2022.

Vi skylder Arne Haugen Sørensen en stor tak for hans meget væsentlige bidrag til dansk kirkekunst. Med sine brede penselstrøg har kunstneren igen og igen formået at skabe hudløst udtryksfulde figurer, som på én gang fortolker den bibelske fortælling og den nutidige menneskelige eksistens. Arne Haugen Sørensens malerier og glasmosaikker er intense, voldsomme og følsomme, somme tider rå, aldrig uvedkommende. Flere af Arne Haugen Sørensens originale motiver er blevet klassikere: Fødselsscenen, hvor Josef holder kappen om ryggen på den nøgne Maria med både omsorg og respekt for hendes urørlighedszone, – Nadverscener for nutidige individualister, – Judaskysset, der for vore øjne forvandler sig til den fortabte søns omfavnelse, – Evangelisten eller vandringsmanden, som spejler eksistensens søgende bevægelse mellem fortid og fremtid, – Abrahams ofring af sønnen med en gestus af både grumhed og ømhed – Og allermest kendt og værdsat: Gudfaders store, betryggende hånd, som bjærger et menneskebarn fra graven op til det himmelske lys. Somme tider er det Kristi opstandelse, vi ser, somme tider det almene menneskes; graven kan være tom, eller den kan være fyldt af ben, men i alt fald opleves motivet som en tillidsfuld fuldbyrdelse: “Fader, i dine hænder betror jeg min ånd”. Arne Haugen Sørensens ikoniske opstandelsesmotiv opstod angiveligt af den situation, hvor kunstneren i dyb, personlig sorg sad ved en kiste og så sig omkring i et kirkerum uden her at finde trøstende visuelle holdepunkter. Herefter måtte han selv male trøsten: den store hånd, som har poetiske referencer i bibel og salmebog, og som knytter til ved bærende almenmenneskelige ur-erfaringer af omsorg. Det blev Arne Haugen Sørensens gennembrud som bredt anerkendt og værdsat kirkekunstner i Danmark. Her viser jeg motivet, som det i 1996 blev udfoldet i den smukt renoverede Ringkøbing Kirke.

Arne Haugen Sørensen har forladt den ironiske tilgang til tilværelsen for at frugtbargøre den bibelske og kunstneriske tradition så vel som et levende menneskes dybe livserfaringer. Herunder ses Arne Haugen Sørensens prædikestolsfelt i Hindborg Kirke, hvor den udmærkede efterreformatoriske konvention at male evangelister på prædikestole i 1997 blevet tilført nyt liv. For mig kan det gerne være et åndeligt portræt af kunstneren selv. Fotos: Claus Jensen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s