1. søn. i adv. 2. rk. – Opfyldelsen

Han tog ikke vold og magtkamp ud af verden, men han overbød det onde med godhed af en anden verden. Han tog ikke loven ud af verden, men gennemlyste den med dyb medmenneskelighed. Han tog ikke synden ud af verden, men gav med tilgivelsen syndere en ny dag. Han tog ikke uretfærdighed ud af verden, men bragte frigørende håb til undertrykte og udstødte. Han tog ikke lidelsen ud af verden, men udholdt den selv og lindrede den for andre. Han tog ikke døden ud af verden, men… Nogle af Jesu tilhørere i Nazarets synagoge rasede over hans ord om, at Esajas’ skriftord om de messianske tilstande nu med ham var “gået i opfyldelse”, for er verden ikke med al sin uretfærdighed og lidelse stadig ved det gamle? Novembermørke og bekymringer kan let lukke os ned med hver vores mismod. Men så alligevel: Vi fik anskueliggjort et stærkere alternativ. Hvor meget har det ikke ændret vores virkelighed, at Jesus lagde nye spor ud af tro, håb og kærlighed, som kan lyse os frem ad vejen? Jesus af Nazaret var epokegørende “godt budskab”. Tror vi, at det er i ham – om noget sted -vi møder Guds Ånd, så kan vi vove endnu engang at ønske hinanden glædelig advent og “udråbe et nådeår fra Herren” år 2021/22 efter Kristi fødsel.

I danske kirker findes en eneste altertavle med motivet ‘Jesus prædiker i Nazarets Synagoge’, nemlig Joakim Skovgaards smukke og righoldige alterbillede fra 1914, som Herning Kirke fik opsat i 1916/17. Dette alterbillede viste jeg på opslag her for to år siden.

Denne 1. søn. i adv. viser jeg billedhugger Lisbeth Nielsens (f. 1952) bronzeskulptur fra 2015 i den smukt renoverede Emmauskirke ved Diakonissestiftelsen på Frederiksberg. Det er en rank og spændstig, fribåren Adam, som tager et lille skridt frem mod os. Hovedet er let bøjet, sagtmodigt, tænksomt.

Den nøgne figur er opmodelleret i en klassisk modernistisk stil med en grov og levende overflade, der bærer erindring om kunstnerens arbejde med leret. I kirkerummet kan stofligheden associeres til skabelsesberetningen om, at Gud formede mennesket af agerjordens muld og indblæste livsånde i det. En Kristusfigur er det jo, ‘den nye Adam’, som fuldbyrder Guds plan med mennesket. Figuren tolkes gerne som den opstandne Kristus. Den store gyldne skive af udhamret kobber på væggen bag hans hoved forkynder for os, at dette menneske er bærer af Guds Ånd; den solgyldne ‘glorie’ er opfyldelsens tegn. – Emmauskirken rummer også andre, meget udtryksfulde figurer: Maria med barnet, Maria Magdalene og Kvinderne ved graven. Claus Jensen har fotograferet.

Lisbeth Nielsen formulerer sig sjældent selv om sine værker. Hun gør en undtagelse med et billedforedrag på Liselund Højskole i Slagelse, fred. d. 10. dec. 2021 kl. 14-16, hvor vi kan fordybe os i hendes mange skønne skulpturer, som står adskillige steder i det offentlige rum, på museer og hos private.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s