19. søn. e. trin. – Hvad der blev talt om i Kapernaum

De tre første evangelier skriver næsten enslydende om, hvad der engang blev tænkt, sagt og gjort i et hus i Kapernaum. Historien går, at Jesus skabte tilstrømning af mennesker, for hvem han var første – eller sidste – håb. I trængslen måtte nogle ivrige mænd opgive at manøvrere en sygetransport ind gennem den blokerede dør, resolut steg de op på taget for derfra at fire deres lamme ven direkte ned i rummet, og således nåede de med den syge frem til Jesus, som tog godt imod deres troshandling: Han tilgav den lamme mand hans synder – hvad det alene tilkommer Gud at gøre ! Historien er altså en forkyndelse af Kristus som Guds kraft. Der var en skepsis i forsamlingen, som vi måske kan spejle os i: Vi kan gå i selvsving med spørgsmålet, om sådan en tilgivelse er andet end et postulat? Hvordan kan vi, som kender egen dødvægt og følgerne af egne svigt, hvordan kan vi med hjertet modtage syndernes forladelse som Guds kraft til at gøre alting nyt? Hvordan bliver forladelsen en personlig erfaring, der kendeligt sætter os fri af vort eget fængsel? – Jesus mødte de skeptiske i Kapernaum med et nådigt erfaringsglimt. Med et tegn, som synligt for alle brød den lammes personlige fængsel op, befalede han den liggende at rejse sig og gå. “Og han rejste sig, tog straks båren og forlod stedet for øjnene af dem alle sammen, så de blev helt ude af sig selv og priste Gud…” – Vi er som mennesker fælles om ikke at kunne sprænge vore fysiske og åndelige fængsler indefra. Vi er afhængige af, at kærligheden bryder ind til os. Den lamme havde fire ivrige venner, som ikke ville opgive håbet for ham. Hvordan havde den lammes historie været uden dem? Somme tider må vi også begynde vores rejse i tro med at nægte at opgive håbet for hinanden og påtage os besværet med at handle på håbet. Og somme tider kan andres stædige håb og indsats for os bringe os nådens erfaringsglimt.

Karsten Auerbach (f. 1961) er en egenartet kunstner med et formidabelt tegnetalent, kreative teknikker og et idealistisk, socialt engagement, der også rækker ud over den hjemlige komfortzone. Han er bl.a. præmieret for en indsats i den 3. verden. Nogle af hans billeder er bogstaveligt talt grænsesprængende ved at lade motiver gå ud over rammens kant. Man kan tolke nogle af hans værker som en forkyndelse af evangeliet. Jeg har i denne sammenhæng valgt Auerbachs maleri “Befrielse”, som viser, hvordan et menneske med aktive venners hjælp bæres og befries fra sin snærende ramme. Den mandlige person, som ude fra højre side bryder rammen itu, er med halvlangt hår og skæg måske en Kristusfiguration. Karsten Auerbach har bl.a. udstillet på Galleri Emmaus i Haslev.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s