2. søn. e. helligtrekonger, 1. rk. – Det begynder som glæde ved et bryllup

Johannesevangeliet fortæller om rækken af tegn, der karakteriser Jesus som Guds billede. Det er helt vidunderligt sigende, at første gudstegn er at løfte glæden ved et bryllup. Jesus, der som bekendt er mindre asketisk end Johannes Døberen, redder festen ved at sørge for rigelig, god vin. Renselseskar bliver til vinfade. Trykkende bekymring viger for lettelse og latter. Forundrede spørgsmål bliver hængende, men det gør ikke noget. Denne fest vil huskes til evig tid, – ikke fordi der altså alligevel er vin ad libitum, men fordi skaberens hellige nærvær erfares. Det er livsnært, livsbekræftende, og det er sakralt. I bibelens univers har vinen en ekspansiv symbolkraft: Vintræets saft er sammenhængskraften i menigheden; de blodrøde dråber bygger bro som forsoningens tegn, og de smager af Guds rige!

Brylluppet i Kana er med mellemrum fortolket i kunst fra det romanske kalkmaleri i Jørlunde Kirke (se nedenfor) og frem. Jeg vælger Niels Larsen Stevns’ velkendte maleri ‘Brylluppet i Kana’ fra 1917 (på Statens Museum for Kunst). Billedet er fremragende analyseret i Mikael Wivels bog ‘Lysets tøven’, hvor det dog kun er gengivet i s/h.

Larsen Stevns havde – også udover samarbejdet med Joakim Skovgaard i Viborg Domkirke – malet bibelske scener. Han malede med uhørt psykologisk troværdighed situationer præget af bevægelse, konflikter og opbrud, kraftfulde billeder, som skabte mere uro end ro, og som kunne sammenlignes med en pressefotografs snapshots i et brændpunkt. “Brylluppet i Kana” kvalificerer sig imidlertid ved ikke bare at fortælle, men også at skabe ro og andagt. Billedet kunne sagtens pryde en kirke. Her er vi vidner til festens leben i diverse lokaler, hvor gæsterne spiser i baggrunden, og skafferen diskuterer med brudgommen i mellemgrunden. Men først og fremmest er vi budt ind i forgrundens lyse kvadrat, hvor Jesus står mellem sin mor og karrene. Jesus står rank med sine oprakte hænder samlet i bøn, som en søjle mellem himmel og jord, og det brede maleri får derved en vertikal accent. Stærkt betydningsbærende, farvefremkaldende og formgivende er billedets klare lys, som krystalliserer sig i glorierne om Jesus og hans troende mor, og som når helt ind til festbordet – sammen med glæden.

Her vises et udsnit med ‘brylluppet i Kana‘ i det snart tusind år gamle romanske kalkmaleri på Jørlunde Kirkes triumfvæg. Brudeparret ses th., skafferen med bægeret i midten, Jesus med forgyldt glorie og bydende gestus tv., delvist skjult bag det gotiske hvælv, som kirkearkitekturen sekundært er blevet forskønnet med. Foto: Claus Jensen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s