3. søndag efter helligtrekonger

1560 høvedsmanden i kapernaum, bagsiden af roskilde domkirkes altertavle scanning fra bolvigs bog[166]

MAGT OG MYNDIGHED

Officeren i Kapernaum (tidligere benævnt som høvedsmand) eksponerer militærets kommandoveje, i sidste instans garanteret af kejsermagten. I hans verden adlydes ordrer. Men officeren med den syge tjener er sig bevidst, at militærmagt ikke kan skabe liv og sundhed. I den ubærlige lidelses grænsesituation må han forlade sig på den guddommelige skaberkraft og håbe på et helende ord fra Kristus. Her handler det mindre om lydighed end om tro. Mødet mellem Guds kærlighed og hedningens uforbeholdne tro sprænger gamle magtstrukturer og nationalistiske og religiøse grænser. Helt fra begyndelsen af kirkeåret karakteriseres evangeliet altså som universelt, som et anliggende for hele menneskeheden, hvilket jo allerede julens tekster forkyndte.

Teksten handler om magt, men vi hører ofte mislyde ved ordet magt. I nutiden er magtinstitutioners legitimitet og grænser til debat: politisk magt, militærmagt, ordensmagt, økonomisk magt, magtudøvelse i menneskelige relationer…? Hvad med Guds magt? Vi kalder Gud almægtig, men herom kan kun tales i paradokser, idet Gud i Kristus gav afkald på magten – for kærlighedens skyld. Det er i kærlighedens magt, vi genkender Gud. – For øvrigt bruger evangeliet fortrinsvis ordet “myndighed” til at karakterisere Jesu særlige karisma.

Fortællingen om Høvedsmanden i Kapernaum er kun sjældent billedliggjort, men lad os vende tilbage til Roskilde Domkirkes vidunderlige nederlandske altertavle fra o. 1560 og her kigge på fløjenes bagside, gengivet i Axel Bolvigs nyttige monografi. Her finder vi vort motiv blandt de fine lave relieffer: Et indholdsrigt billede med magtens symboler i imposant arkitektur, hvor en søjle tilmed er prydet med en statue af en drabelig krumsværdsløftende soldat. Over porten tv anes et relief af Moses med lovens tavler, den gamle pagts lydighedsfordring. I forgrunden står den rastløse officer i flagrende kappe med armene løftet i en både bydende og bedende gestus. Men alle magtens attributter detroniseres af den suveræne hovedperson. Støt og rolig står han med en indre koncentration, den ene hånd på hjertet og den anden rakt åben frem mod den fremmede officer. – Kærlighedens magt!

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s