18. søndag efter trinitatis

2001 Maja Lisa Engelhardt, Kullerup våbenhus Claus Picture1

DET SANDE VINTRÆ

Kullerup Kirke, Nyborg, fik 2001 i våbenhuset indsat to smukke glasmosaikruder af Maja Lisa Engelhardt. Motivet er to Guds-identifikationer: Fra Det gamle testamente Den brændende tornebusk, fra Det nye testamente Det sande vintræ. Sidstnævnte ses her i Claus Jensens foto.

Vintræets brune stok henter fra dybet sin saft til grenene, som ikke kan have et liv for sig selv. Den hele plante sætter grønt løv og fulde, blå drueklaser, og øverst forvandler væksten sig til en ekstatisk vision af rent, hvidt lys med himmelblå rand, mindende om en vældig, hvid rose. Billedet er en tilbedelse. Det er ikke en naturskildring, men en Kristusepifani, og det er samtidig et billede af menigheden, som opretholdes af Kristus – med netop vinen som glædens tegn.

Jeg kommer til at tænke på, hvordan den alt for tørre danske sommer i år ikke kunne hindre vinplanternes frugtbarhed, men omvekslede sollyset til en særligt rig druehøst. Vinstokke kan have overraskende dybe rødder.

Johannesevangeliets “jeg er” ord bliver ved med at kaste inspiration af sig til prædikener, poesi og billedkunst. Det gælder ikke mindst det levende og livgivende træ. Motivet er med fra de ældste, romanske stenbilleder over middelalderkrucifiksernes små skud fra korstræet og fremme i nutidskunsten. Mere end nogensinde vælges motivet på linje med andre latente Kristusbilleder som lyset og vandet og kornet af samtidskunstnere, der finder figurative Kristusbilleder umulige og foretrækker det enkle. Kristussymbolet forældes ikke, og det inspirerer stadigt til originale visuelle nytolkninger, den ene smukkere end den anden. – Der er basis for en hel kunstbog med vidunderlige billeder af vintræer og livstræer fra tusind års dansk kirkekunst, – og dertil kommer betydningsladede, åndfulde skildringer af træet i den øvrige kunst, fx hos Larsen Stevns. – Andre kulturer og religioner tillægger også træet en arketypisk og mytisk karakter, men den specifikt kristne forståelse af træet har vel korset med i forståelseshorisonten, ligesom druens saft her har en dobbelt betydning.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s