Trinitatis søndag

1636 Hans Nielson, Døbefont med evangelister, Nr. Åby, Middelfart, ClausPicture1

“Idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn”…

I Nr. Åby Kirke har billedskærer Hans Nielson i 1636 skåret en døbefont, som øverst har englehoveder og nederst har de fire evangelister, som betryggende oppebærer ritualet med deres opslåede bibelbøger. Der er en uimodståelig uskyldighed over hele denne skulpturelle herlighed, som er passende festligt stafferet med guld og klare farver. Dåben står til troende! (Foto Claus Jensen)

Efter pinsen følger fejringen af den nu fuldbyrdede treenighed. Forud for alle dogmatiske spekulationer over, hvordan den guddommelige treenighed kan og skal forstås, har evangelisten Mattæus nedfældet dåbsritualets kerneord om at holde dåb “i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn”. Missions- og dåbsbefalingen er den pompøse afslutning på et evangelium, som allerede forudsætter en kirkelig praksis og et kirkeligt perspektiv. Dåbs- og missionsbefalingen hjemles iflg. Matt. i et magtord fra den opstandne Kristus. Det fortælles, at Kristus, som “er givet al magt i himlen og på jorden”, har sat sine disciple stævne på et bjerg. Fra dette arketypiske sted for guddommelig myndighed sendes forkynderne ud. Scenen er intet mindre end mytisk og besvares med tilbedelse fra disciplene og menigheden, – “men nogle tvivlede”…

1954 Ingolf Røjbæk Kristus åbenbaret for apostlene Trefløjet alterbillede Hammelev v Randers

Ingolf Røjbæks billede af missionsbefalingen fra bjerget er malet til Hammelev Kirke ved Randers i 1954. Den opstandnes herlighed lyser her fra guldglorien og den blå mandorla og reflekteres hos den tilbedende menighed, der samlede står eller knæler omkring ham. Ingolf Røjbæks lyse fortolkning af saligheden i blåt, hvidt og rødt, synes ren og helhjertet. Her er ingen støjsendere.

Det er interessant at sammenligne med Ernst Triers billede i Langå Kirke ved Randers fra 1956. Det er malet blot to år senere og opviser mange paralleller til Røjbæks. Triers altervægsfresko er arkaiserende i sin Kristusfremstillling, men er dog i sin menneskeskildring mindre metafysisk og så at sige mere moderne. Det er tydeligt individualiserende i sin fremstilling af de 11 disciple/ menigheden, hvoraf nogle endda er på vej væk fra Herren. Ernst Triers fortolkning giver således til forskel fra Røjbæks rum for Mattæusevangeliets udsagn om, at “nogle af dem tvivlede”.

Picture1

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s